Sivut


tiistai 17. kesäkuuta 2014

Hanaa ja munaa

Kävimme ystävän kanssa hakemassa paikallisesta luomukanalasta munia. Olen ensimmäistä kertaa maistanut näitä jo viime kesänä ja tänäkin kesänä olen saanut niitä kotiin kuljetettuna. Mutta nyt loman kunniaksi halusin ehdottomasti lähteä kyytiin että reitti tulee tutuksi ja voin sitten jatkossa minäkin vuorostani hakea niitä meille molemmille. Kuopus oli mukana ja nautti suuresti kokemuksesta. Kukko tervehti ja hyvästeli meidät reippaasti kiekumalla ja koko viisikymmenpäinen kanalauma tepasteli ihasteltavanamme. Tulee taas vähän lapsellekin selvennettyä mistä ne munat oikein tulevatkaan. Paikka oli uskomattoman kaunis, keskellä todellista maalaismaisemaa. Ison kanalarakennuksen päädystä löytyi punainen ovi jossa luki Myymälä, Market ja sieltä sai itsepalveluperiaatteella ostaa munia. Rahatkin siellä nököttivät pienessä kipossa. Ihanaa, että tällaista meininkiä vielä on. Aion taatusti loppukesän noutaa kananmunani tuolta, vaikka se edellyttää vähän pidempää autolla ajelua kuin lähikauppaan. Ei muuta kuin hanaa ja munaa!







Olen tehnyt muutakin:

- olen syönyt munia ja käyttänyt niitä leipomuksiin: tein kesän ensimmäisen raparperipiirakan. Aika keltainen on luomumunan keltuainen ja maku on mahtava, kun muninta on tapahtunut edellisenä päivänä. Olkaa onnelliset te, joilla on omia kotkottajia!

- ostin herneitä ensimmäistä kertaa tälle kesälle. Ne ovat virallinen kesäherkkuni, koska minulla on se maasika-allergia

- ajoin vahingossa ylinopeutta kylille, koska huusinlauloin radion kanssa kilpaa yhtä Teostokunkun biisiä. Sain myös tietää tuon jutun ansiosta, että minä kuuntelen Ylen nuorisokanavaa. Voi pyhä jysäys!

- liityin paikalliseen MLL:ään. Olen odottanut, että liitto lakkaa suojelemasta Mannerheimia ja vanhoja perinteitä ja ottaa myönteisen kannan tasa-arvoiseen avioliittolakiin. Nyt se on tapahtunut, joten saatoin tilata jäsenkirjan. 

- vaihdoin kesäverhot.

- testattiin ystävän merkkipäivän kunniaksi uusi luomukuohari. Hyvää oli!






***

Kuopus teki omiin vakituisiin hommiinsa kuuluvaa astianpesukoneen aterinkorin tyhjennystä ja lajittelua. Olin ajatuksissani enkä sanonut mitään kun hän lopetti. Kohta edessäni seisoi nuori herra, joka kohotteli kysyvästi kulmiaan ja totesi:" Etkö tohdi edes kiittää hyvin tehdystä työstä?"

Tohdin minä sitten. Oikein pusien ja halien kera.

12 kommenttia:

  1. Niin! Moni varmaan eroaa MLL:stä tuon takia, mutta mieki aattelin, josko liittyis ihan vain kannatuksen vuoksi... mutta luultavasti sekin jää tekemättä.

    Mie pääsin viikonloppuna käymään kanalassa, jossa oli kolme isoa vanhaa kanaa ja yksi iso kukko. Oli siellä muniakin, ja yksi kana hautoi niitä. Ja kukko sanoi mun mieliksi kerran kukkokiekuu. Voi kun tohtisi luottaa kykyihinsä kananhoitajana ja hommata niitä muutaman...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ystävällä on kanoja ja se on ihan niiden pauloissa. Aika hyviä oppaita on olemassa joiden avulla voi sitten miettiä ja kartottaa onko itsestä kanalan pitäjäksi.

      Voi hitsi, mä elän ihan tässä "omassa kuplassani", kun mulle ei tullut mieleenkään, että samasta syystä kun mä liityn, voisi joku erota ;-) Mä aina unohdan että kaikki ei ajattele samalla tavalla kun mä...

      Poista
  2. Voi tuota teidän kuopusta! Onpa äiti ollut huomaamaton, kun ei edes kiittää ymmärrä. Vaikka olen kyllä havainnut, että tuo taitaa olla miehinen piirre. Jos meilläkin mies tekee jotain "ylimääräistä" siitä pitää kovasti kiitellä, mutta ei kukaan kiitä minua, jos tyhjennän astianpesukoneen tai tiskaan etc. Lapsia kyllä pitää kiittää, mutta miehelle tuo saisi olla yhtä normaalia kuin minullekin.
    Ihana retki teillä tuonne luomukanalaan. Kanat olisi kivoja kotieläimiä, mutta ei ne oikein näin käy näin kaupunkioloihin. Vaikka melkein maalla asutaankin. Mies jo haaveili, että kun ollaan eläkkeellä, niin otetaan kesäksi mökille lampaita ja possu. Siis hyvästi kulkeminen ja vapaa elämä!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta on ihana käydä tuollaisissa paikoissa mutta en ehkä itse jaksaisi puuhastella. Onhan siitä tosiaan aika lailla vastuuta - ja hyvästi vapaa elämä, todella ;-)

      Mä kans ymmärrän lasten kans ton kiittelyn mutta en aikuisten. Kotityöt kuuluu molemmille ja toki niitä voi kiittää toista mutta sitä ei kannata jäädä odottamaan jollei itse kiitä myös. Eli samoilla linjoilla ollaan!

      Mukavaa viikkoa, kovin on viileää meillä ainakin nyt (hrr, mittari näytti vaan paria astetta kun esikoinen lähti töihin)!

      Poista
  3. Paljonko herneet maksoivat?
    En nimittäin tiedä mutta mulla on pakkomielle niiden suhteen enkä ostaessani todellakaan tyydy litraan tai kahteen ja mikä parasta, myös Aljoh on hulluna herneisiin (tosin sille ei voi paljon antaa koska se tuotta sellaista kaasua mistä useimmat terroristit ja sotilasmahdit voivat vain haaveilla).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on vielä tosi kalliita, koska mäkin ostan aina mieluummin pari litraa kerralla - esikoinenkin nyppii niitä ihan hulluna. Nyt en raaskinut, olisko ollut peräti 5€litra. No, kun kesä etenee niin hinnat tulee alas. Tosin täällä oli huimat pari astetta aamusta lämmintä ja hirmuinen tuuli. Esikoinen laittoi lapaset käteen ;-)

      Poista
  4. Pikkukanala olisi kiva! Kanoistahan mäkin haaveilin, sillon kun vielä ...noh, juu nou. Omat munat olisi munahullulle lottovoitto! Avioliitossa ollessani appiukko toi naapuristaan meille luomumunia, ja ihania olivat. Aivan eri makuisia ja niiiin keltaisia! Testasin kerran kakkupohjat vierekkäin kaupan- ja luomumunilla. Oli meinaan valtaisia väri ja tietysti makuero!
    Kuopus on mainio. Osaa pitää puolensa :-D
    Viileetä piisaa, maa valkoisena. Ensin tuli rakeita maa valkoiseksi, nyt leijailee tunnelmallisia jouluun kuuluvia iiisoja lumihiutaleita. Onkohan maailmankirjat sekaisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, meillä vaan tuulee ihan julmetusti ja on muutama aste lämmintä. Esikoinen laittoi lapaset käteen kun lähti töihin ;-)

      Toi väriero on tosiaan hämmentävä - ja maku, silloin kun on oikeesti tuoreesta munasta kyse. Kyllä nyt kelpaa! Mä aion tosiaankin hakea munani jatkossakin tuolta.

      Omista kanoista en haaveile, mutta tää käy hyvin, on puhdasta ja on todellakin lähiruokaa!

      Poista
  5. Kotkotiit... Mulla on kaapissa 66 kananmunaa tällä hetkellä, niistä on vähän ylituotantoa :) Mutta ihanaa, kun niitä saa tallilta. Ja haettiin omat possut lauantaina, joten ens talvena on omaa lihaakin. Tosin se ei välttämättä kasvissyöjää innosta, mutta mä olen ihan into piukassa, tulin kovin onnelliseks possuista :) Jopa niin, ettei haittaa vaikka eilen alkoi taas työt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kävin kurkkimassa sun söpöt possut! Omavarainen tai omavaraisempi elämä on aina tosi jees.

      Poista
  6. Hyvää lomaa! En ehtinyt tulla toivottamaan ennenkuin nyt.
    -a

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos, just tänään mietin, että sä et ole käynyt ;-)

      Mukavaa juhannusta sulle -a!

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana