Sivut


lauantai 21. maaliskuuta 2015

Kultturelli Elli

Torstaina oli erityinen ilta töissä. Meillä oli näyttelyn avajaiset. Koulun kuviskerho on koko vuoden tehnyt upeita töitä ja nyt me saimme ne näytille kirjastoon. Sekatekniikalla toteutettuja maalauksia, kanaverkosta taivuteltuja eläininstallaatioita joista ensin oli tehty maalaamalla suunnitelma, sekä kierrätysmateriaaleista väkerrettyjä nukkekoteja. Ihanaa, värikästä, suloista. Etenkin tuo kissa ja sen "mallipiirustus" on minusta aivan huikea. Samoin lehmätaulu - siitä tulee minulle mieleen jotenkin Salvador Dali. Edellisviikolla kerholaiset kävivät itse pystyttämässä näyttelyn ja tekemässä teosluettelon. Myös mainos ja avajaiskutsu oli lasten käsialaa. Minä olin varannut tarjoilut ja kutsuimme lehdistön sekä vanhempia avajaisiin. Olipa hieno kokemus, kerholaiset näkivät ja kokivat kaikki eri vaiheet alusta loppuun.







On minulla sitten kiva työ.

Ja siitä on muuten tehty runokin, kuunnelkaahan:


                       hyvää iltaa
mitä tahtoisitte tietää kysykää vain
kaikkeen on vastaus valmiina
hetkinen vain
katson kortistosta
miten elät
miten luet raamattusi
miten saavutat onnen
                      (sinäkin neiti Suominen)
anteeksi voitteko sanoa
miten pääsen turhista huolista
miten saan elämäni hauskaksi
miten sisustan asuntoni
                       mikä päivä tänään onkaan
niin tahtoisin vain tietää
miten vietän kesälomani
(kuinka on sielunne laita tänään
asessori Sutinen mietittekö
miten esittää profeetat lapsille
miten Kristusta tunnustetaan Helsingissä)
hyvää iltaa rouva Kataja
sataa taas (niin kuin aina kun käytte)
tehän halusitte tietää miten Euroopan käy

- Jorma Etto -

(joka itsekin oli kirjastontätisetä)

16 kommenttia:

  1. Mukava runo. Kertoo, missä kaikessa kirjastonhenkilötkin saavat(/joutuvat) olla mukana. Ajatteletko sä koskaan pidemmälle...siis että kun joku tulee lainaamaan laihdutusoppaita (...no syytä onkin..) tai toinen Kama Sutran (...oho, ai TOI?) -tyyliin?

    Aivan upeita lasten töitä!! Lehmätaulu on mun suosikki näistä, niiiin värikäs( ja vielä mun värit) ja kiva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi lehmätaulu on niiiiin upea mustakin!

      Kyllähän sitä tulee ajateltua vähän pidemmälle tai eteenpäin, vaikkei ehkä saisi. Just tollai kun sä ehdotit. Mutta se tyyppi joka pyytää kirjaa sukupuolitaudeista voi kuitenkin olla vain opiskelemassa lääkäriksi ;-)

      Multa on kysytty valokuvitettua Kamasutraa. Nauratti vähän...

      Poista
    2. Aivan, vaikka ihan muuta sitä aattelis... :)
      Mä muistan, kun nuorena likkana olin kaupan kassalla töissä, niin tulkitsin aina mielessäni, mitä kelläkin tehtiin ruuaksi. Tai kellä oli juhlat... Yhden pariskunnan muistan, jota aina ihmettelin (vaikka mitä se mulle kuului), ne molemmat oli e-rit-täin lihavia, sellasia jenkkityylliin oikein Tosi suuria, ja ne osti aina voita ja kermaa ja majoneesisalaatteja ja kaikkea rasvasta, eikä Ikinä vihreetä (tosin, enhän mä tiedä, kävikö ne muuallakin kaupassa). Mutta jäivät mieleen.

      Poista
    3. Näinhän me toimitaa, tehdään päätelmiä ihmisistä ja ne voi osottautua ihan vääriksi (tosin ei tossa sun esimerkissä... - mäkin muuten kattelen usein ihmisten ostoksia sillä silmällä kun oottelen kassajonossa).

      Yks kutosluokkalainen poika sanoi mulle, että hän on kiinnostunut alkoholista. Etin kirjan sa vieressä oli saman sarjan tupakka- ja huumeetkirjat. Esittelin nekin ja sit multa pääsi suusta "mutta ehkä sä kuitenkin alotat alkoholilla".

      Poista
  2. Tuosta tulikin mieleeni, että onko teillä siellä kirjastossa vaitiolovelvollisuus olemassa?
    Kyllähän niitä ainakin uudempia oppaita on valokuvitettunakin :)

    Runo on ihana! Ja tuo lehmä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä meillä on, en voi kylillä huudella että "se lukee ero-oppaita" tai "se tietty tyyppi halus valokuvitetun Kamasutran". Arvaa naurattiko, kun sitten pian sellainen julkaistiinkin!

      Mä ajattelin sua kun valitsin ton lehmän - tosin se oli kyllä upein työ koko näyttelyssä. Ja tekijä on vasta 11 v.

      Toi Eton runo on mustakin ihana, niin kuvaava.

      Poista
  3. Teillähän on siellä todellisia lahjakkuuksia! Klikkasin kuvat suuremmiksi ja mun mielestä oikean yläkulman kissa? ei häpeä yhtään "suurten taitelijoiden" töiden rinnalla.

    Runo taitaa kuvata sun duunia enemmän kuin hyvin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosta kissasta tekee huikean myös se, että piirroksen pohjalta sitten toteutettiin tuo etualalla oleva kissapatsas!

      Tuotahan se paljolti tiskissä on ;-)

      Poista
    2. Ahaa!

      Mun täytyis joskus tulla asioimaan teidän kirjastoon. Ensin mun täytyy kuitenkin etsiä joku sellainen teos mitä meidän täytyy etsiä pitkään ja hartaasti. Kait Netin Suurista Syövereistä sellainen(kin) löytyy ;)

      Poista
    3. Tuu ihmeessä, kyllä mä sulle kirjat etsin, eiku näytän ;-)

      Poista
  4. Olen niin iloinen, että tyttäreni valitsi ammatin, joka ei aina tunnu edes työltä.
    Sanoo nimimerkki "40 vuoden kokemuksella".

    VastaaPoista
  5. Kirjastoruno on kiva ja taideteokset upeita. Kyllä meillä on oikeasti kiva työ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maailman paras!

      Ja Etto tietää mistä puhuu. Musta tossa on ihanaa huumoria.

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana