Sivut


sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Onnea on...

...hyvä kantarellivuosi. 

Kävimme ystävän kanssa eilen ratsaamassa kantarellipaikkamme ja lähimaaston. Sieniä oli enemmän kuin koskaan. Saimme molemmat iltapalaksi herkkuleivät, tänään paistoin myös piirakan, vein äitilleni yhden satsin sieniä ja vielä illallakin aion herkutella leivällä. 






Kyllä siellä alla on tumma leipä. Päällä sienet, jotka päästän ensin pannulla nesteestä, sitten lisään voin ja sipulin (ja varret). Alle ja päälle parmesania tai jotain muuta vahvaa juustoa ja ääntä kohti. Ah!

Samalla reissulla löysin elämäni ensimmäisen vattupaikan ja niitäkin olisi tarjolla ihan valtavasti. Harmi vaan, että olen maailman huonoin marjastaja. Sinni ei riitä, ei sitten millään. Lisäksi luonnonhomeet jo vähän vaivaavat. Aion silti käydä edes yhden tai pari rasiallista poimimassa, jahka tästä sisuunnun. Mustikoitahan olen perinteisesti ostanut tuttujen poimimana ja puolukallekin on jo "välittäjä" katsottuna. Mr Mansikan luomumansikat lepäävät pakkasessa.

Emmeköhän me näillä eväillä sitten taas pitkän talven pärjää?

8 kommenttia:

  1. Nam. Ei mun sienipaikoillani, tosin en oo nyt käyny katsomassakaan kun se moto siellä jylläsi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä oon löytänyt tänä vuonna vielä ihan uusiakin paikkoja. Ihanaa!

      Poista
  2. Voi miten hyvältä tuo kanttarellileipä näyttää. Meidän paikoissa on ollut tänä vuonna tosin vähän sieniä ja nyt nekin oli vienyt joku muu kun mies eilen kävi. Ei auta itku markkinoilla. Puolukkaa näyttää tulevan tosi paljon, täällä alkaa jo hieman punoitella ja niitä vadelmia todella riittää. Poimimaan mä olen kyllä onneton kuin sinäkin. Ja pakkaset on jo täynnä, joten ei edes paljon kannata.
    Mukavaa lomaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tänään onkin eka lomapäivä, joten varmaan sitä kohta ymmärtää, että ei ihan heti tarvitse töihin mennä.

      Mä olen siitä huono sienestäjä, etten oikein muita kerää kuin kantarelleja ja sitten suppilovahveroita myöhemmin. Ne tunnustaa, ovat herkullisia (mun makuun) ja helppo kerätä kun kasvavat ryppäissä ;-)

      Poista
  3. Sä oot löytänyt jonkun loistopaikan! Hienoa! Kuivaatko muuten sieniä tai pakastat?
    Keskimmäinen on intoutunut sienestämään, mutta aika heikkoa on saalis ollut. Kantarelleja hänkin metsästää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon suppiksia kuivannut mutta en muuten. Enkä oikein tykkää siitä millaseks tekstuuri menee pakkasessa, joten syön ihan tuoreeltaan ;-)

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Kiitos <3

      Ja arvaa mitä: mä oon syntynyt 11.35 - joten sun onnittelut tuli täsmälleen oikealla hetkellä!!!

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana