Sivut


lauantai 14. kesäkuuta 2014

Lomalukemista

Minulla on noin 17 päivää lomaa. On onni omistaa sellainen työpaikka, josta voi napata viimeisenä työpäivänä lomalukemiset matkaansa ilman erillistä stressiä. Jännä juttu on se, että vaikka kaiket päivät on kirjojen ympäröimänä, lainaa ja suosittelee niitä mulle, joka ainoa kerta muistaa vasta juuri ennen lomaa haalia itselleen lukemista. Onneksi sitä yleensä löytyy, ja nyt löytyi oikein erityisen hyvin: meille tulee kirjapaketti keskiviikkoisin ja kollega topakkana saattaa heti torstaina suuren osan niistä lainakuntoon. Niin nytkin. Pienessä kirjastossa on se etu, että aineisto tulee hyllyyn nopeasti, eikä läheskään kaikista ole ennakkoon varauksia. Niinpä löysin muutaman painotuoreen herkunkin matkaani kun lähdin iltavuorosta. Kesällä pitää olla kevyttä. Ja valinnanvaraa. Dekkareita, romantiikkaa, huumoria ja vähän vakavampaakin.






Sitä dekkariosastoa edustaa ruotsalaisen Thomas Eriksonin esikoisromaani Pelonkylväjät, joka on aikamoinen järkäle. Jos se tempaa mukaansa, voin kukkua pari yötä kuunnellen jalkapalloa ja lueskellen. Mari Jungstedtin Neljäs uhri lienee taattua tavaraa. Pääsin siihen käsiksi nyt vasta, koska tämä on yksi niitä kirjailijoista joista on takuuvarmasti jopa meillä ennakkovarauksia. Kolmas dekkari on kollegan suosittelema ja monessa paikassa hyvät arvostelut saanut Alan Bradleyn Piiraan maku makea, joka taitaa olla aika erilainen jännäri. Janet Evanovichin hulvatonta sarjaa palkkionmetsästäjä Stephanie Plumista käännetään niin hitaasti, että ajattelin verestää vähän kielitaitoani ja koittaa lukea niitä englanniksi. Voin sitten tarttua niihin uudemman kerran suomennettuna ja todeta että "mä kyllä luin ihan erilaisen kirjan"...



Kuopuksen kanssa luetaan
Harry Potteria ja liekehtivää sikaria...


Evanovich voidaan laskea myös huumoriosastolle, samoin kuin Markus Kajon Kuudes aisti. Näitä hänen pieniä pakinoita on mukava lukaista nukkumaan mennessä tai vaikka välipalaksi. Höpöhöpöä on Nicolas Barreaun Rakkausromaanin resepti ja astetta vakavampi, vaikkei kansikuvasta uskoisi, on varmaan tuo Maggie O'Farrellin Varoitus tukalasta helteestä -kirja. Gabrielle Zevinin Tuulisen saaren kirjakauppias esiteltiin kustantajan ennakkolistassa niin, että jo silloin tiesin tähän romaaniin tarttuvani. "Riemastuttava kokemus kaikille, jotka kokevat kirjat itselleen läheisiksi." Rankka mutta kaunis on varmasti myös Jonas Gardellin Älä koskaan pyyhi kyyneliä paljain käsin -trilogian toinen osa, Sairaus. Ensimmäinen, Rakkaus, antoi jo osviittaa siitä. 

Kyllä näillä pitäisi yksi pari viikkoa pärjätä.

Mitä sinä luet kesällä?

26 kommenttia:

  1. Erinomaisen hyvä kirjalista :) Multa taitaa puuttua kaks eli on vielä lukematta noista (O'Farrel ja Zevin). Gardellin trilogia on koskettava monella eri tavalla. Bradley on aika mielenkiintoisen erilainen; Viisikkoa ja Christietä sekaisin... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joillekin kesä on klassikkojen aikaa ;-)

      Katsoin sun listaasi eilen ja koitin varata sitä Pohjaa. Harva kirjasto meilläpäin oli ottanut sitä valikoimiinsa. T'äytyy jättää kaukolainapyyntö!

      Poista
  2. Mun tulee haalittua alesta pokkareita, jotka sitten odottavat kirjahyllyssä sopivaa tilaisuutta. Lomalle mukaan taitaa päästä Enon opetukset (Petri Tamminen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, mä tykkäsin Enon opetuksista, mutta vielä enemmän saman kirjailijan Muita hyviä ominaisuuksia -kirjasta!

      Ja tervetuloa mukaan, Eva!

      Poista
  3. Mun kesälukeminen ei poikkea muun ajan lukemisesta ;-) Dekkareita en lue oikeastaan lainkaan. Juuri nyt viimeksi laskin käsistäni Joel Haahtelan Perhoskerääjän ja sen jälkeen kuuntelin saman kirjailijan Elenan. Jonossa on ainakin käsityökirjoja, mutta myös tuo Tuulisen saaren kirjakauppias vaikuttaa kiinnostavalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ei tarvinut kun ottaa se käteeni niin tiesin että tää lähtee mukaan. Tosin olin kyllä aiemmin lukenut sen kustantajan esittelyn, joten se varmaan vaikutti taustalla!

      Poista
  4. Mikä on paras kotimainen kirja, jonka olet lukenut tänä vuonna?
    -Anotar

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ääks, täytyy tunnustaa, että luen vähemmän kotimaista. Rauhalan Taivaslaulun sain käsiini vuodenvaihteen tienoilla, joten lasketaanko se? Rakastin sen kieltä ja teema oli kiinnostava myös. Hieno kirja!

      Pari ihan kelpo dekkariakin olen lukenut: J.K. Johannssonin (tää on nimimerkki) Noora ja Kati Hiekkapellon Suojattomat.

      Poista
  5. Minä sydän Kajo. Olen unohtanut lainata ton uusimman jonka nyt muistin tosta kuvasta. Erhe on korjattava heti ensi viikolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on pari varhaista Kajoa itsellänikin ja palaan niihin aika ajoin. Tätä en ole vielä kuin silmäillyt, mutta hyvä kun tuli muistutuksena sulle!

      Poista
    2. Kato tv2 miten oranssi maalivahti:D Jos sä oisit veskari, näyttäisit ehkä tuolta :]

      Poista
    3. Mullon tv auki mutten nähnyt itseäni. Pitääpä väijyä ;-)

      EDIT:

      Miks sillä on oranssit kun muut on taivaansinisissä? (Ei niin, ettei se olisi parempi väri, mutta silti!)

      Niin, ja tyylirikko: keltaiset käsineet. Grr.

      Vielä kolmas huomio: jos mua venyttäisi tuohon pituuteen saattaisin muuttua noin sutjakaksi. Tukka on kyllä kampaajallä käynnistä huolimatta vielä vähän pidempi ;-)

      Poista
    4. Veskarilla ei oo väliä, lähes kaikki liimanäpit pukeutuu muun värisiin palttoisiin mut en tiä miks. Monilla pelaajilla on myös eri väriset kenkäparit, hauskaa.

      Poista
    5. Tuohon kenkäasiaan kiinnitinkin huomiota.

      EDIT: No huh huh, 3-1. Jymy-ylläri!

      Poista
  6. Meillä luetaan nyt, ja tuo monikko on erikoinen asia, Kukkiva syyspervo ruukussa - kirjaa. On ihan outoa kun näkee miehellä kirjan kädessä :D Edellisestä kerrasta on aikaa ja silloin se taisi olla Ozzy Osbournen elämänkerta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pervo on kyllä koko perheen kirja. Meillä esikoinen riemastui siitä ihan valtavastii - ja mua se tietty nauratti myös!

      Poista
    2. Meillä Syyspervon paras oli ehdottomasti se soittopyyntö -taulu ja "Paranoid".... Se jaksaa naurattaa meitä vieläkin....
      Itsehän olen lukenut väärin mm. citymarketissa myyräsandaalit (=nyörisandaalit) ja leffan kansikotelosta silmätön radio (=silmitön raivo), joista muistutetaan säännöllisin väliajoin...

      Poista
    3. Mä luen säännöllisesti väärin kirjan nimiä, mutten muista nyt - tietenkään - yhtään. Mutta se Piispa Arsenin Pääsiäismuna. Ylösnousemuksen symboli -kirja mua jaksaa aina naurattaa.

      ( http://marjaananmaja.blogspot.fi/2012/12/mieshieroja-ja-paasiaismuna.html )

      Poista
  7. Koska kirjat ovat mulle tuntematon maailma niin mä toivotan sulle oikein hyvää lomaa uudemman kerran! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tää on nautinnollista! Olen saanut kuitattua univelkoja ja muutenkin on varsin mukavaa!

      Suloista sunnuntaita sullekin

      Poista
  8. Meilläkin on 'Liekehtivä sikari' meneillään. Pienintä harmittaa kovasti, että suuri osa tapahtumista on elokuvista siivottu pois, jopa hauskat jutut. Onhan se metkaa..

    Minä aion ottaa matkalle mukaan muutaman paksun kirjan, jotka ovat (yhden tapauksessa) odotelleet jo jonkin aikaa. Tätä silmälläpitäen aloitin tänään 'Luminaries'-kirjan, joka on tarpeeksi paksu jatkuakseen lentokoneessa. Aion myös koettaa ladata uudistetun version Hamletista luuriin, en ole kovin tottunut äänikirjoihin ja koetan nyt, jos sittenkin innostuisin niistäkin. Kuunnelmat ovat pop :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä kuunnelmat on pop nimenomaan nuoremman väen keskuudessa. Mäkään en ole niihin koskaan oikein tottunut. Kuopus kuuntelee niitä Harry Pottereita uudelleen ja uudelleen jotka me jo ollaan luettu. Ekaks luetaan yhdessä ja sitten saa kuunnella ;-)

      Meillä on Kolmivelhoturnaus alkamassa...

      Hei mainiota matkaa ja toivottavasti lukeminen riittää (ainahan voi ostaa lisää pokkareina) koska muuten lomasta ei kyllä tuu mitään!

      Poista
    2. Mä luotan paikallisiin kirjakauppoihin ;) On helpompaa ostaa sieltä, kuin lähteä viemään matkalaukullista kirjoja täältä :D

      Poista
    3. Just tätä mä tarkoitin ;-)

      Poista
  9. "Kuunnellen jalkapalloa" ?!? Jalkapalloahan _katsotaan_, koska, no, ne pelaajat *kuolaa*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en jaksa puoltatoista tuntia kuolata - mä vilkuilen välillä ;-)

      Mutta olet kyllä siinä mielessä oikeassa, että aikanaan (16v sitten MM-kisoissa kun odotin esikoista ja tuijotin paremman puutteessa pelejä veljeni kanssa) valitsin kannattamani joukkueen sillä perusteella, että kummalla on komeampi maalivahti, Sen taakse en sitten palloja halunnut lauottavan. Nykyään mä jopa jotain pelistä ehkä ymmärränkin, mutta enemmän se on sellaista sivusilmällä seurailua. Olen lätkämimmejä ;-)

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana