Sivut


perjantai 20. kesäkuuta 2014

Eilen, tänään, huomenna

Eilen olen...

...ollut lomatunnelmissa.
...ärsyyntynyt jatkuvaan säästä valittamiseen. Kuuma ei ole hyvä. Kylmä ei ole hyvä. Mikään ei ole hyvä?
...roikkunut netissä.
...rakennellut legoista lepakkoluolaa.
...pusinut ja halinut ja lähettänyt kuopuksen äitini luo yökylään.
...käynyt viimeisen kerran kahvilla esikoisen kesätyöpaikassa ja syönyt taivaallista puolukka-valkosuklaa-hyydykekakkua. Nyt loppuu herkuttelu vähäksi aikaa!
...syönyt feta-melonisalaattia.
...lukenut dekkarin loppuun ja aloittanut uutta kirjaa.
...katsonut jalkapalloa ruotsiksi (koska Kaj Kunnas).
...katsonut vähän lisää jalkapalloa (suomeksi, vaikka kommentaattori kuulosti aneemiselta Kimi Räikköseltä ja selostajan puhe vilisee mitä kummallisempia eläimiä: puolustaa kuin kääpiövillakoira, selällään kuin liemikilpikonna, etenee kuin miekkavalas. Jossain edellisistä peleistä oli puhuttu supikarhuista?!? ).


Kätyrien armeija. Aina kaksi identtistä.


Tänään...

...olen lomatunnelmissa.
...nukun pitkään.
...teen smoothieta aamupalaksi.
...nautin rauhasta - koska esikoinen nukkuu taatusti vielä minuakin pidempään.
...aion lukea eilen aloittamani Kirjakauppias-kirjan loppuun.
...roikun varmastikin taas netissä.
...saatan käydä ystävän mökillä saunomassa.


Huomenna...

...olen lomatunnelmissa.
...lähetän esikoisen vuorostaan äidilleni ja olen kuin se kuuluisa ellun kana.
...luen.
...saatan karauttaa ystävän mökille. Jos oikein hurjaksi heittäydyn, jään sinne yöksikin.
...otan pari lasia viiniä.



Pupu karkuteillä.


Oikein hyvää juhannusta kaikille!


***


Mistä se Hesarin murretesti huomasi että olen asunut sekä Oulussa että Helsingissä? Neutraali kielenkäyttö selittyy oikeasti sillä, että olen kasvanut murrealueiden välissä:


Murretestin perusteella vaikutat puhuvan yleissuomea

Puhetyylisi tai suosikkipuhetapasi on verrattain neutraali. Oletko kenties työssä, joka vaatii huoliteltua puhetta? Tai korkeasti koulutettu kaupunkilainen?
Testin perusteella puhetyylissäsi on vaikutteita seuraavista puhetyyleistä: stadi, oulu. Tämä on täysin normaalia, koska ihmisen kielellinen identiteetti koostuu monenlaisista tekijöistä, ja monilla murteilla on myös yhteisiä piirteitä.

20 kommenttia:

  1. Mulle tuli sama arvio, paitsi että oulun sijalla oli kaupunkilainen. Ouluhan ei käsittääkseni ole kaupunki...? ;)

    Mut tänää myö lähetääkii Karjalaa ! Hauskaa juhannusta majaan ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Minä lähden Pohjois-Karjalaaaaaaan, vaihdan farkut verkkarihousuun"? Mullon sukujuuret siellä ;-)

      Oulun statuksesta en ole ihan varma mutta hieno paikka se oli, viihdyin vallan mainiosti. Sellaista pohjoisen hulluutta - ajattelepa vaikka Mieskuoro Huutajia - ja ne valoisat kesäyöt, ah!

      Mahtavaa keskikesän juhlaa teille!

      Poista
  2. Hyvää juhannusta sullekin, ja hyvältä ainakin suunnitelmat tuntuu.
    Mie sain kielitestistä taas maalaisen leiman:
    "Testin perusteella puhetyylissäsi on vaikutteita seuraavista puhetyyleistä: pohjoinen, maalaishenkinen."

    Terveisin maalainen pohojosesta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, muttet sentään pohjoismaalainen ;-)

      Rauhaisaa juhannusta sinnekin!

      Poista
    2. Mies teki testin ja oli stadivaikutteinen kaupunkilainen...? Ei oo ikinä tsadissa asunu ja Tampereella on käyny syntymässä...

      Poista
    3. Mitenkänhän se noita päättelee? Koska mulla osui kohilleen. No, leikkimielisiähän nää on...

      Poista
    4. Heh, kuopus - se jonka puheongelma oli samantapainen kuin sun esikoisella - puhuu testin mukaan myös stadia ja kaupunkia. Siltä kyseltiin samaa ku sulta, että onko kenties ammatissa, joka vaatii huoliteltua kieltä... tosin testistä puuttui vaihtoehtoina esimerkiksi "ooksä", jota tyttö käyttää. Oli "ootsä" ja "ooksie" kyllä.

      Poista
    5. Mun pitää teetättää esikoisella kans - katotaan mitä sille sanotaan!

      Poista
  3. Mä olin "pohjoisennotkea". Hah, ihanaa, mä olen notkea edes jossain!!!

    Nauti, mitä sitten teetkin ja minne päädytkin ;)

    VastaaPoista
  4. Mulle tuli sama mitä sullekin. En silti oulusta halua olla kotoisin :D

    Minkä päällä jänis on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jänis on muovisen säilytyslaatikon päällä (siellä on niitten heinät ja pelletit jne). Laatikon päällä on vihreä retrotyynyliina jossa kahden jänön kuva. Siinä se kököttää...

      Oulu on hyvä paikka, rento meininki, sellaista pohjoisen luovaa hulluutta - mä viihdyin!

      Poista
  5. Hyvää Juhannusta ja nautihan olostasi ♥
    (Minen jaksanut tehdä testiä)

    VastaaPoista
  6. Mitä/keitä nuo puna-asuiset kaverit etualalla on? Musta pää heillä. On muuten loistojuttu kun uutta Star Warsia kuvataan! Siinä on kaikki originaalit näyttelijätkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää on ihan kuopuksen omia kehitelmiä - toki tuolla on Star Wars(joulukalenterista) tuttujen hahmojen osia käytetty. Arvaa onko kuopus täpinöissään kun joutuu odottamaan näiden jo julkaistujenkin näkemistä. Äitinsä kun on ikärajaneurootikko ;-)

      Mä lähden nyt lukemaan teidän juhannustansseista ja kuuntelen toisella korvalla kun Sveitsi saa selkäänsä!

      Poista
  7. Murretestissä mun tulos oli tiukka stadilainen ja isännän tamperelaine.
    -a

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana