Sivut


keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Avaimet sopuisaan arkeen

Minä olen miettinyt näitä lapsiani. Miten ihanaa ja helppoa heidän kanssaan nyt jo kuitenkin on, kun ovat isoja, oma-aloitteisia ja hyvin käyttäytyviä. Kotitöiden jako on sujunut jouhevasti jo pitkään, kumpikin tekee protestoimatta oman osuutensa. Rutiinit ovat selkeät ja niistä pidetään kiinni, joten niitä ei varmaan tule edes mieleen kyseenalaistaa. Nukkumaan mennään sovittuna aikana ja ylös noustaan oman kellon soidessa. Äitiä totellaan, vieraita tervehditään ja kaikkia ihmisiä kunnioitetaan. Jutellaan paljon ja syliä ja olkapäätäkin on tarjolla aina tarvittaessa. Olen koittanut pitää yllä sellaista keskustelevaa kasvatusta, vaikka ylin auktoriteetti olenkin. Huomaan, että poikien on silloin paljon helpompi hyväksyä säännöt kun ne on perusteltu ja niistä on puhuttu - ja ehkä kyseenalaistettukin.

Sain tässä vasta positiivista palautetta esikoisesta, ja se lämmitti mieltäni kovasti. Hän kuulemma tervehtii aina iloisesti ja reippaasti kylillä vastaan tullessaan, ja kuvailipa eräs nainen häntä "sellaiseksi avoimeksi ja tasapainoiseksi". Tuntuu hyvältä kuulla tällaista, koska mistä minä tiedän miten teini käyttäytyy kodin ulkopuolella. Saatanhan minä kuvitella kasvattaneeni hänet hyvin mutta totuus voisi aivan hyvin olla ihan toinen. Ajatus pälkähti päähän, kun luin höpölehden artikkelin, jossa listattiin "viisi hyvinkäyttäytyvien lasten vanhempien salaisuutta". Aika itsestäänselviähän nuo olivat, mutta ehkä sitten kuitenkaan eivät kaikille, kun tästä kirjoitetaan ja ainakin opettajien puheiden ja omankin kokemukseni mukaan kurjasti käyttäytyviä lapsia on jostain syystä entistä enemmän. 

Sattuipa sitten silmääni myös Hesarin artikkeli siitä, miten ymmärtää teinejä. Jutussa lueteltiin kolme universaalia riidanaihetta: kotiintuloajat, rahankäyttö ja pukeutuminen. Täytyy sanoa, että meidän kuudettatoista vuottaan käyvän esikoisen kanssa ei ole riidelty kertaakaan yhdestäkään näistä asiasta. Aika outoa!?! Toki meilläkin toramme on ja esikoinen osaa kyllä olla varsinainen jästipää (keneltä lie perinyt?) Kuopus puolestaan on aina ollut varsin sävyisä ja välillä jopa tuntuu, että vähän liiankin kiltti kaveri. Onneksi olen huomannut, että siitä huolimatta osaa pitää puoliaan ja pärjää hyvin sosiaalisissa tilanteissa. Saan siis todellakin olla tyytyväinen (kopkop) että mitään suurempia huolenaiheita ei tällä saralla ole. 

***

Tähän loppuun on pakko hehkutta kotimaista käsityötä. Mikä ihana keksintö avaimenperäksi - voi merkata värikoodeilla toisiinsa sekottuvat avaimet. Minulla Keltainen on Koti, Tummemmat Työmaalle jne. 




Ja nättikin tuo on kuin mikä. Saatavissa täältä

8 kommenttia:

  1. Joo, tuo perustelu on hyvä olla - tyhmät ne kyselemättä tekee. Mutta viimeisimmäksi tällä viikolla meillä on ollut asia, johon mulla ei ole kunnon perusteluja - huulilävistys. Esikoisella on jo kulmaläväri, ja mie oon niin vanhanaikainen ihminen, että minusta ne lävistykset on rumistuksia kauniissa tytönnaamassa... isäntä vähän niinkuin joutui antamaan periksi siinä kulmalävärissä, mutta se on vielä tiukempi kuin minä. Ja sillä on vielä vähemmän perusteluja määräyksilleen kuin mulla. Mutta ollaanpa ainakin samalla puolella sanomassa, että kahdeksantoistiaana saa silpoa naamaansa miten haluaa, mutta ei sitä ennen. Kolme vuotta ja kolme kuukautta vielä pitää odottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hitsi... meniskö joku hygieniapointti tai joku perusteesta?!? Toi on kyllä tosi vaikea. Mä linjaisin kans niin, että täysi-ikäinen pitää olla (paitsi korvisten kans) ja sit saa päättää omasta kropastaan.

      Poista
  2. Se on kyllä hieno tunne, kun tuollaisesta lasta kehutaan. Nousee äitikin (tai isä) ylpeydestä metrin ilmaan! Mun lapsia on myös kiitelty siitä, että "kylillä" reippaasti moikkaavat ja katsovat silmiin, osa teineistä kun kuulemma lakkaa jossain kohtaa moikkaamasta perhetuttujaankin, kun "ei kehtaa". Onneks ei mun!

    Mä tavallaan olen vähän eri kannalla ainakin tuon pukeutumisen suhteen. Nuorimmainen pukeutuu huomiotaherättävästi ja "erilailla", herättää huomiotakin. Moni vanhempi ihan taatusti ihmettelee, miten annan siihen luvan. MUTTA. Keskimmäisen kanssa e-rit-täin vaikean ja tapahtumarikkaan teini-iän läpikäyneenä ajattelen nykyään, että jos Nuorimmainen haluaa teinikapinansa tuoda julki tuolla tavalla, niin aivan rauhassa...kaikki on kuitenkin hyvin, tyttö ihan asiallinen, keskiarvo yli ysin ja asiat kunnossa. Kaiken muun aiemmin koetun jälkeen tuollainen pukeutuminen on todellakin pikkujuttu! Asiat peilautuu niin eri tavalla...

    Tuo avainrengas on aivan huippu. Ihan huippukivan näköinen (lue=ihanan värikäs) ja kätsykin vielä! Mulla ainakin on sellainen möykky avaimia ja sitten kun kauppakassit käsissä puuskutat kolmannessa kerroksessa kotiovella ja etit sitä oikeaa avainta...ärh. Mä ehkä ehdottomasti jonain kauniina päivänä tarviin ton!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin eräänä kauniina päivänä päätin että tarvin ton vaikka kuopus oli sitä mieltä, että mä voin elää ilman sitä ;-)

      http://marjaananmaja.blogspot.fi/2013/11/maailman-napa.html

      Mulle on kans ihan yks hailee miten teini pukeutuu, kunhan nyt on suht puhtaat vaatteet päällä. Siks meillä ei oo takuttukaan tosta pukeutumisasiasta: ei kuulu mulle. (Toki jos olis halunnu uusimpia kalliita trendinmukaisia vaatteita olis voinut keskustelua syntyäkin). Mä itse pukeuduin aika erikoisesti teininä ja pyrin sillä erottautumaan massasta vaikka varsin kiltti tapaus olinkin. JOten se on must ehdottomasti hyvä ja oikeutettu tapa ilmaista itseään.

      Mä otan noi kehut kaikki kiitollisena vastaan, koska ei se oo itsestään selvää, että kehtaa/viittii/haluaa äitin tuttuja tervehtiä kavereiden kanssa kulkiessaan. Ota säkin se kohteliaisuutena!

      Poista
  3. Saat olla iloinen ja tyytyväinen jälkikasvuusi. Ja oletkin.
    Aivan ihana avaimenperä!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös olekin, mä olin totaalisen eri mieltä kuopuksen kanssa, joka totesi, että "sä äiti voit elää ilman sitä".

      http://marjaananmaja.blogspot.fi/2013/11/maailman-napa.html

      Poista
  4. Ihana avaimenperä, se on kuin mandala avaimista ja keskellä aurinko :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin mulle tulee aurinkoinen olo joka päivä kun katson tuota!

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana