Sivut


lauantai 9. toukokuuta 2015

Vihertää vihertää

Sattuneista syistä en ole juuri pihalla patseerannut viime päivinä. Niinpa ihmetys oli suuri, kun sinne uskaltauduin. Paljon on tapahtunut, eikä pelkästään raparperi-tulppaanirintamalla. Voi miten innoissaan puput olivat, kun saivat tämän kevään ensimmäiset voikukan lehdet. Ja minä ihmeissäni, kun niitä näytti jo kukkivankin - parkkipaikan kulmalla tosin, ei meidän etupihalla. Mutta norjanangervo pukkaa jo pientä vihreää lehteä ja aroniassakin on pulskat nuput. Koivu vielä odottelee hiirenkorvalla, mutta nämä viime päivien sateet ja lämpö saavat senkin varmaan pian innostumaan. Torstaina oli yllättäen, sääennusteista rajusti poiketen, varsin kuuma ja ihana päivä. Uskalsin istua terassilla tuulensuojassa päiväkahvilla ja lukemassa ja tuli suorastaan hiki. Vichyä kului. Ekan kärpäsenkin bongasin. Perjantaina pääskynen liihotteli S-markettimme pihalla. Kesä!

Kohta eletään taas  sitä aikaa, että vietetään enemmän aikaa pihalla kuin sisällä. Äitienpäivälahjaksi voisi pyytää taas esikoiselta apua terassikalusteiden tuontiin ja paviljongin katon virittämiseen. Itse en voi nyt rehkiä yhtään.



Oikealla ylhäällä norjanangervo,
alhaalla vasemmalla aronia ja villatakkiani vastan koivu,
johon kamera ei muuten suostunut tarkentamaan (7.5.)




Lasissakin vihertää. Törmäsin "supermallismoothieen" ja pitihän sitä, vähän muunneltuna kokeilla, kun ainekset löytyivät kotoa. Pinaatin ja salaatin korvasin lehtikaalilla ja uskokaa tai älkää, mutta tuo oli hyvää. Eikä hunajaakaan tarvinut lisätä lainkaan. Mutta yhtään sen enempää gasellilta en kyllä siltikään näytä, vaikka silmäni valmiiksi ruskeat jo ovatkin.





Jottei menisi ihan liian terveelliseksi, niin kerrottakoon minua suuresti ilahduttaneesta tutkimuksesta: Juustolla herkuttelu voi taata pitkän ja terveen elämän. Ihanaa! Sen, että se takaa maukkaan ja onnellisen elämän, olen tiennyt jo pitkään.

Hyvää ja maukasta loppuviikonloppua, minä ostin sen kunniaksi itselleni luomujuuston!

6 kommenttia:

  1. Luomujuustoja on pitänyt kokeilla mutta koska mä olen tapoihini kangistunut vanha kääpä, ostoskoriin on joka kerta solahtanut se perinteinen köntti. Se, että ihminen huomaa olevansa tapojensa orja, on hyvä asia mutta se ettei niistä pääse eroon, on ihan toinen juttu. Mua ei nimittäin haittaa (enää) se että luomutuotteet ovat himpan verran kalliimpia koska niissä luomutuotteissa mitä olen maistanut (siis kaupan luomutuotteet), on se maku ollut paljon parempi kuin vastaavissa massatuotantotuotteissa ( <- toi ei varmaankaan ole oikea sana mutta haitanneeko tuo).

    Kesä on peruttu täällä tundralla ja siitä vittuuntuneena me olemme päättäneet Ryteikkö 2015 - nimellä kulkevat hiihtokilpailut. Enää ei meinaten tarvitse jäähtyä kuin yksi aste niin taivaalta sataa lunta (ja meidän tuurilla se tapahtuu).

    Sulle kuiteskin oikein hyvää lördagia! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No höh, mä lähetän täältä lämpimiä lehmänhenkäyksiä sinne Tundralle, koska on se nyt kumma, jos te ette saa nauttia tästä Suomen keväästä. Kesästähän vielä ei kyllä virallisesti voi puhua edes näillä leveysasteilla kuin hetkittäin.

      Mulle luomu on ensi sijainen valinta muista kuin makusyistä, mutta joissain tuotteissa olen kyllä huomannut myös sen eron nimen omaan luomun hyväksi. Ei haittaa mua yhtään ;-) Tuo juusto minkä ostin, oli sellainen nautiskelu- ei ollenkaan käyttöjuusto leivän päälle. Ja niin ne usein on.

      Sinne kans, suloista viikonvaihdetta!

      Poista
  2. Juusto myös auttaa hampaiden terveenä pitämisessä jotenkin syljenerityksen kautta. Mutta jostain kumman syystä ei ole Aurajuustoa ollu niissä kaupoissa, joista olen sitä viime päivinä etsinyt... onkohan juustotehtaassa käynyt kämmi, ja juusto ei olekaan homehtunut?

    Tuo raparperi on vieläkin tosi suloinen :) Hyviä paranemispäiviä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitää ottaa siitä taas uusi kuva, koska tänään kun kävin sitä väijymässä, oli tuo pallukka revennyt ja sieltäkin pukkaa lehteä.

      Juustossa on monta monta hyvää puolta ;-) Ehkä homehtuminen on jäänyt puolitiehen ja ne on myyty valkohomejuustona?

      Poista
  3. Tulit pupujesi kanssa mieleen: http://m.tori.fi/vi/19050413.htm Koska olette radalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, Niko olis kyllä enemmän kuin tervetullut meille, koska meidän puput on aika varautuneita. Mahtuiskohan meille kolmas?

      Vai kattelitko sä teille pupua?!?

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Marjaana